Gua

Tuesday, March 20, 2012

Cara menjual / memasarkan barang menggunakan Facebook

Dalam zaman online ni, semua orang nak buat bisnes gua tengok, Yang ade barang nak jual barang, yang x de barang pon nak jual barang. Sebab ape ? Senang.

Sebab boleh Jual Barang meggunakan Facebook.





Boleh dikatakan semua orang ade facebook account ni beb. Bukan sahaja orang kat Pasir Gudang, orang sungai ngoi ngoi, orang tampin, merlimau, samarakhan, mahupun di amerika latin pon ade. Apa maksudnya ?

Semua orang berpotensi untuk menjadi pembeli anda jika anda menggukan Facebook sebagai platform.

Sebagai seorang usahawan import eksport, mari gua kongsikan besama sama seni menjual barangan menggunakan Facebook.
  1. Anda perlu ada Account Facebook, jika belum sila daftar dengan Identiti yang Jelas.
  2. Tambahkan teman-teman anda sebanyak mungkin, lebih baik tambahkan teman yang ada hubungan rapat, misalnya Teman Sekolah, Kampus, Jiran, Teman Kerja. Banyak Kan? Anda perlu Search sahaja.
  3. Dalam menambahkan teman, sebaiknya jangan membabi buta, kerana anda boleh di Cap Sebagai Spammer oleh Facebook. Hukuman terberat Account anda boleh di hapus. jadi Tambahkan dengan Bijaksana.
  4. Sambil Menambah teman, anda boleh Tulis Wall (Dinding) + Upload Foto Produk anda Atau Link ke Web anda.
  5. Untuk Foto TAG-kan teman-teman anda di Foto, tapi jangan terlalu selalu. Jika tidak teman anda merasa tidak selesa anda juga boleh di “tuduh sebagai Spammer”
  6. Untuk anda yang punya Modal Lebih akan lebih membuat Iklan di FB, berbayar tentunya. Setahu saya mulai dari $5. Iklan akan muncul di samping Kanan FB.
  7. Untuk pengembangan anda boleh buat Page / Groups serta pasangakan Widget di Website anda (jika ada web).
  8. Selaraskan pertumbuhan tambahkan rakan2 anda yg terdekat dengan afiliasi seperti misalnya rakan Sekolah, Kerja, Satu daerah, Hobi yang sama, dll.
  9. Interaktif sangat penting di Dunia Biznes, pastikan anda Responsif dan Komunikasi baik dalam merespon Bakal Pelanggan Anda.
  10. Gunakan FB secara lebih sabar dan bijaksana, jangan suka terus “menyerang” apa2 yg anda tidak suka.

0 comments:

    • Categories
    • Archives